COVID MĚNÍ PLÁNY DOVOLENÝCH



Letošní dovolenkové plány změnilo kvůli covidu 44 % Čechů. Více než 67 % se rozhodlo trávit léto pouze v tuzemsku. Pouze necelých 18 % pojede do zahraničí - nejčastěji se za hranice chystají mladší ročníky do 34 let. Zhruba 15 % lidí chce svou dovolenou trávit zčásti v Česku a zčásti za hranicemi. To jsou souhrnné výsledky průzkumu Ipsos, který si těsně před začátkem prázdnin nechala zpracovat společnost Sodexo Benefity. 

„Pokud bychom to srovnali s podobným průzkumem, který jsme si nechali zpracovat před dvěma lety, tak propad ʻzahraničních dovolenkářůʻ je opravdu velký. Tehdy se chystalo za hranice 62 % Čechů," říká Martina Machová, HR ředitelka Sodexo Benefity.

Foto: Sodexo

Od roku 1992, kdy Sodexo vstoupilo na český trh, poskytuje všech 2 000 zaměstnanců skupiny v ČR služby, které zlepšují kvalitu každodenního života. Sodexo nabízí firmám i institucím služby v oblastech zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek nebo systému na správu benefitů Cafeteria. 

Z průzkumu vyplynulo, že se nadpoloviční většina rozhodla díky nekomfortním podmínkám cestování  a riziku Covidu-19 pouze pro tuzemskou dovolenou, 2 % zůstanou doma a necelých 11 % pojede k rodině či přátelům. 

„Zajímavé je, že 14 % lidí si dovolenou vybere pouze ve formě prodloužených víkendů. Tady ale nejspíše nejde o důsledek covidu, tuzemští zaměstnanci si volno takto kouskují i v běžných časech," konstatuje Martina Machová a dodává, že podle dlouhodobých průzkumů si jen málokdo dopřává dvoutýdenní nebo delší volno najednou. „Podle psychologů přitom lidský organismus potřebuje pro opravdový odpočinek právě alespoň dva týdny v kuse," připomíná Machová.

 

15 % lidí si dopřeje dovolenou levnější než obvykle. V utrácení jsou přitom velkorysejší muži - s náklady mezi 10 a 20 tisíci jich počítá 37 % oproti 29 % žen. Zhruba pětina lidí musí během dovolené vyjít s méně než pěti tisíci korunami na osobu (23 % žen a 14 % mužů). Zároveň ale většina (56 %) uvádí, že se během dovolené nemusí finančně nijak omezovat.

K financování dovolené lidé využívají právě i firemní volnočasové benefity. V květnu a červnu 2021 si cestovní kanceláře „ukously" z transakcí provedených volnočasovou FlexiPass CARD více než 14 %, což odpovídá jejich dlouhodobému podílu (15,2 % v 5-6/2019, 12,4 % v 5-6/2020). Průměrná útrata s FlexiPass CARD za dovolenou dosáhla letos ve sledovaných měsících 7 848 Kč. Je to dáno mimo jiné tím, že firemní výdaje na tuto oblast v posledních letech rostou. Zatímco v roce 2019 byl průměrný roční příspěvek na FlexiPass CARD 3720 Kč, letos je to už 4847 Kč.

„Firem, které si uvědomují důležitost fyzického i psychického zdraví, přibývá. V tomto sehrála covidová pandemie pozitivní roli," říká Martina Machová a dodává, že roste počet lidí, kteří od svého zaměstnavatele dostávají tisíc a více korun měsíčně. 

DOVOLENÁ zn. IDEÁL

Doma, na vlastní chatě či chalupě anebo u příbuzných stráví dovolenou zhruba 30 % lidí. Mezi chalupáři (možná překvapivě) nevedou Pražáci, ale obyvatelé Královéhradeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje (shodně po 20 %). Obyvatelé Prahy spolu s Jihočechy a Karlovaráky pak často budou trávit léto u příbuzných. S tím souvisí i skutečnost, že jen zhruba 17 % dotazovaných využije při svých cestách služeb cestovních kanceláří. 

Nejčastěji se ale lidé budou ubytovávat v hotelech a penzionech (více než 60 %), 23 % si pak pronajme chatu, chalupu či byt. I tady je ale ve srovnání s rokem 2019 patrný propad - před dvěma lety si léto v hotelu či penzion, tedy dražší pobyt, dopřálo 84 % Čechů.

Za ideální dovolenou považuje většina Čechů výlety nebo sport v přírodě (50 %) a relax u moře (46 %).

„Představy o ideální dovolené se příliš nemění. I před dvěma lety suverénně ,zvítězilyʻ relax u moře (47,3 %) a výlety nebo sport v přírodě (43,3 %), jen si prohodily pořadí," komentuje výsledky Martina Machová.

Zdroj: Komunikační agentura Seteva, Více informací na www.sodexo.cz

Zpět
Ochrana osobních údajů
©2015-20 Health communication s.r.o., magazin@hcom.cz