Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



V ÚNORU SE REKORDNĚ „SUŠILO“



Akce Suchej únor se stala českou tradicí, která nabízí Čechům jedinečnou příležitost okusit měsíční život bez alkoholu, udělat něco pro své zdraví, vyzkoušet si, do jaké míry máme alkohol pod kontrolou a do jaké míry ovládá alkohol nás. Letos si měsíc bez alkoholu vyzkoušelo 22 procent dospělých (o 5 procentních bodů více oproti roku 2024), což v přepočtu může být více než 1 600 000 lidí. Tento trend ukazuje na rostoucí zájem o vědomý přístup ke konzumaci alkoholu a zdravější životní styl. Zajímavé je, že na startu kampaně, v letech 2013 a 2014 zaujala únorová akce jen asi 2 procenta Čechů.

Více žen než mužů a aktivní mládí

Znalost kampaně Suchej únor napříč naší populací je 83 procent. Nejčastěji se lidé o výzvě dozvídají od přátel a známých, ale velkou roli hrají také televize a sociální sítě.

„Až 28 procent lidí zná někoho, kdo drží Suchej únor, a 10 procent účastníků uvedlo, že se zapojili právě díky inspiraci od někoho z jejich okolí. To jen potvrzuje, že tato výzva má nejen individuální, ale i silný společenský rozměr," upřesňuje Hana Friedlaenderová z výzkumné agentury Nielsen, která průzkum společně s agenturou ResSOLUTION Group každoročně realizuje. Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) a respondenti jsou součástí National Sample CZ.

Narozdíl od předchozího ročníku se do Suchého února více zapojily ženy (26,4 %) než muži (18,6 %). Největší zapojení je patrné ve věkové skupině 18-34 let (27,6 %), což naznačuje, že mladší generace přistupuje ke konzumaci alkoholu zodpovědněji.

Nejčastějším důvodem pro zapojení do výzvy byla změna životního stylu (39 %).

Každý desátý účastník se k výzvě připojil díky inspiraci z okolí svých přátel a známých.

Pro 83 procent lidí, kteří alespoň občas konzumují alkohol, zároveň není těžké vydržet měsíc bez alkoholu.

Na druhou stranu, čím častěji lidé alkohol konzumují, tím větší výzvu pro ně měsíční abstinence představuje.

Nejčastější překážkou pro dodržení celého měsíce může být především společenské prostředí a tlak okolí - například více než čtvrtina respondentů už se někdy v případě odmítnutí nabízeného alkoholu setkala s přemlouváním a zhruba každý desátý se dokonce dočkal negativní reakce. Nejvíce se dle odpovědí respondentů s takovým tlakem setkávají lidé z menších měst a vesnic.

Sušiči psali „Dopis sobě"

Letošní novinkou byl koncept „Dopis sám sobě", v němž si účastníci psali své důvody, očekávání a motivace. Tuto možnost využilo téměř tisícovka sušičů. Nejčastěji psali, že chtějí dokázat sami sobě, že alkohol nepotřebují, nebo se chtějí na konci měsíce cítit lépe fyzicky i psychicky. Největší odměnou pro ně byl dobrý pocit a pocit hrdosti.

Letošní Suchej únor potvrdil trend, se kterým se dlouhodobě setkáváme - lidé jsou pozornější a aktivnější ve vztahu ke svému zdraví a i malá změna návyků může život výrazně zpříjemnit. Vědomá ne/konzumace přináší jasné benefity, a navíc může mít pozitivní vliv na dlouhověkost a celkovou kvalitu života," shrnuje zpětnou vazbu účastníků v dopisech manažer kampaně Suchej únor, Petr Freimann.

Co sušiči pijí místo alkoholu?

Během Suchého února došlo také ke změně návyků spojených s návštěvou gastro provozů. 35,2 procent sušičů omezilo nebo zcela vynechalo návštěvy hospod, barů a restaurací. Ti, kteří do gastronomických podniků zavítali, nejčastěji nahrazovali alkohol sladkými nealkoholickými nápoji, nealkoholickým pivem a vínem (muži častěji než ženy) nebo perlivou vodou a minerálkami.

Suchej únor dlouhodobě mění přístup k alkoholu

Nejde jen o jeden měsíc abstinence - výzkumy ukazují, že každý druhý účastník po skončení výzvy dlouhodobě sníží svou spotřebu alkoholu. To potvrzují i dlouhodobá data, podle kterých 48 procent účastníků pije méně i rok po výzvě.*

Suchej únor tedy není jen o čtyřech týdnech bez alkoholu, ale především o změně přemýšlení o vlastních návycích a hledání zdravějšího vztahu, často nejen k alkoholu.

* Data pocházejí z interního průzkumu Suchého února mezi uživateli, kteří v letech 2020 a 2021 vyplnili alkotest na webu a poskytli svůj e-mailový kontakt. Průzkum sledoval meziroční změny ve výsledcích testu AUDIT-C, který je součástí alkotestu a slouží k rychlému mapování míry rizikové konzumace alkoholu podle adiktologických standardů.

AMI Communications

Podle Národního výzkumu užívání tabáku a alkoholu v České republice, realizovaného Státním zdravotním ústavem, spadá v ČR do kategorie rizikové konzumace alkoholu 7-9 % populace?

Dalších 8-10 % spadá do kategorie škodlivé konzumace alkoholu.

Nejvíce rizikovou skupinou jsou lidé ve věku 45 až 54 let. 

Zpět

V LISTOPADU DO BRATISLAVY

Srdečně zveme lékárníky, farmaceutické asistenty a ostatní nelékařské profese z oboru zdravotnictví, z celé ČR i SK, na poslední on-line kongres z dílny Healthcomm Professional. V kulise Slovenska – sousední země s krásnou přírodou a s námi propojenou farmaceutickou historií se účastníci budou moci ponořit do virtuálního 3D prostředí a objevovat odborný i doprovodný program inspirovaný slovenskou farmaceutickou tradicí. Studujte tam, kde se moderní technologie potkává s kvalitním odborným obsahem. Kongres Bratislava startuje 12. listopadu a poběží do 11. prosince 2025. Odborný obsah on-line kongresu je akreditován na 30 dní u ČLnK, ČKFA, POUZP a SKMTP. Registrujte se jednoduše prostřednictvím tlačítka „Přihlášení“ na webu www.healthcomm.cz a s využitím kódu PHAR25SL získejte vstup zdarma. Registrovat se můžete také přes banner na Magazínu.

VAKCÍNY JSOU NA CESTĚ

Vysoký počet nakažených hepatitidou A (VHA) zvedl zájem o očkování. V ČR se tak „vyočkovaly“ zásoby pro standardní sezónu. V letošním roce bylo první dávkou naočkováno již téměř 150 tisíc osob, což je trojnásobek oproti předchozímu roku. A nejsme jedinou evropskou zemí potýkající se s vyšším výskytem VHA, což vedlo k celoevropskému nárůstu poptávky po vakcínách. Podle ministra Válka zajistilo proto Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s partnery mimořádně přes 200 tisíc očkovacích dávek proti VHA, a to i díky funkční koordinační lékové skupině se zástupci SÚKLu, lékárníků a distributorů. Během pěti týdnů dorazí do ČR dalších 125 tisíc vakcín proti hepatitidě A.

PRVNÍ ČESKÉ DÍTĚ ZE ZKUMAVKY SLAVÍ 43. NAROZENINY

4. listopadu 1982 se zásluhou týmu vedeného prof. MUDr. Ladislavem Pilkou ve FN Brno narodilo první československé „dítě ze zkumavky. Práce prof. Pilky znamenala průlom nejen pro českou medicínu, ale i pro celý tehdejší východní blok. Dnes se díky metodám asistované reprodukce narodí v ČR přibližně pět tisíc dětí ročně, což je přibližně 5 % všech narozených dětí. Zatímco v době prvního úspěchu se asistovaná reprodukce prováděla v improvizovaných podmínkách, současná medicína využívá špičkové technologie a nové vědecké přístupy. V laboratořích se postupně objevuje i umělá inteligence, která pomáhá embryologům hodnotit kvalitu spermií a embryí.

SZÚ MÁ 100 LET

5. listopadu 2025 uplyne 100 let od chvíle, kdy byl slavnostně otevřen Státní zdravotní ústav v Praze (SZÚ). Vznikl v čase, kdy bylo Československo poznamenáno následky první světové války a čelilo mimo jiné vysokému výskytu infekcí včetně tuberkulózy, která byla dlouhá léta hlavní příčinou úmrtí v populaci. Proto se již za prvního ministra zdravotnictví samostatného Československa, lékaře a politika Vavra Šrobára, zrodila myšlenka na vybudování instituce, která bude dbát o veřejné zdraví. Již od ledna 2025 se zájemci o historii i současnost SZÚ mohou podívat na speciální webové stránky: https://100let.szu.cz

DOPORUČUJEME