
Akce Suchej únor se stala českou tradicí, která nabízí Čechům jedinečnou příležitost okusit měsíční život bez alkoholu, udělat něco pro své zdraví, vyzkoušet si, do jaké míry máme alkohol pod kontrolou a do jaké míry ovládá alkohol nás. Letos si měsíc bez alkoholu vyzkoušelo 22 procent dospělých (o 5 procentních bodů více oproti roku 2024), což v přepočtu může být více než 1 600 000 lidí. Tento trend ukazuje na rostoucí zájem o vědomý přístup ke konzumaci alkoholu a zdravější životní styl. Zajímavé je, že na startu kampaně, v letech 2013 a 2014 zaujala únorová akce jen asi 2 procenta Čechů.
Více žen než mužů a aktivní mládí
Znalost kampaně Suchej únor napříč naší populací je 83 procent. Nejčastěji se lidé o výzvě dozvídají od přátel a známých, ale velkou roli hrají také televize a sociální sítě.
„Až 28 procent lidí zná někoho, kdo drží Suchej únor, a 10 procent účastníků uvedlo, že se zapojili právě díky inspiraci od někoho z jejich okolí. To jen potvrzuje, že tato výzva má nejen individuální, ale i silný společenský rozměr," upřesňuje Hana Friedlaenderová z výzkumné agentury Nielsen, která průzkum společně s agenturou ResSOLUTION Group každoročně realizuje. Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) a respondenti jsou součástí National Sample CZ.
Narozdíl od předchozího ročníku se do Suchého února více zapojily ženy (26,4 %) než muži (18,6 %). Největší zapojení je patrné ve věkové skupině 18-34 let (27,6 %), což naznačuje, že mladší generace přistupuje ke konzumaci alkoholu zodpovědněji.
Nejčastějším důvodem pro zapojení do výzvy byla změna životního stylu (39 %).
Každý desátý účastník se k výzvě připojil díky inspiraci z okolí svých přátel a známých.
Pro 83 procent lidí, kteří alespoň občas konzumují alkohol, zároveň není těžké vydržet měsíc bez alkoholu.
Na druhou stranu, čím častěji lidé alkohol konzumují, tím větší výzvu pro ně měsíční abstinence představuje.
Nejčastější překážkou pro dodržení celého měsíce může být především společenské prostředí a tlak okolí - například více než čtvrtina respondentů už se někdy v případě odmítnutí nabízeného alkoholu setkala s přemlouváním a zhruba každý desátý se dokonce dočkal negativní reakce. Nejvíce se dle odpovědí respondentů s takovým tlakem setkávají lidé z menších měst a vesnic.
Sušiči psali „Dopis sobě"
Letošní novinkou byl koncept „Dopis sám sobě", v němž si účastníci psali své důvody, očekávání a motivace. Tuto možnost využilo téměř tisícovka sušičů. Nejčastěji psali, že chtějí dokázat sami sobě, že alkohol nepotřebují, nebo se chtějí na konci měsíce cítit lépe fyzicky i psychicky. Největší odměnou pro ně byl dobrý pocit a pocit hrdosti.
„Letošní Suchej únor potvrdil trend, se kterým se dlouhodobě setkáváme - lidé jsou pozornější a aktivnější ve vztahu ke svému zdraví a i malá změna návyků může život výrazně zpříjemnit. Vědomá ne/konzumace přináší jasné benefity, a navíc může mít pozitivní vliv na dlouhověkost a celkovou kvalitu života," shrnuje zpětnou vazbu účastníků v dopisech manažer kampaně Suchej únor, Petr Freimann.
Co sušiči pijí místo alkoholu?
Během Suchého února došlo také ke změně návyků spojených s návštěvou gastro provozů. 35,2 procent sušičů omezilo nebo zcela vynechalo návštěvy hospod, barů a restaurací. Ti, kteří do gastronomických podniků zavítali, nejčastěji nahrazovali alkohol sladkými nealkoholickými nápoji, nealkoholickým pivem a vínem (muži častěji než ženy) nebo perlivou vodou a minerálkami.
Suchej únor dlouhodobě mění přístup k alkoholu
Nejde jen o jeden měsíc abstinence - výzkumy ukazují, že každý druhý účastník po skončení výzvy dlouhodobě sníží svou spotřebu alkoholu. To potvrzují i dlouhodobá data, podle kterých 48 procent účastníků pije méně i rok po výzvě.*
Suchej únor tedy není jen o čtyřech týdnech bez alkoholu, ale především o změně přemýšlení o vlastních návycích a hledání zdravějšího vztahu, často nejen k alkoholu.
* Data pocházejí z interního průzkumu Suchého února mezi uživateli, kteří v letech 2020 a 2021 vyplnili alkotest na webu a poskytli svůj e-mailový kontakt. Průzkum sledoval meziroční změny ve výsledcích testu AUDIT-C, který je součástí alkotestu a slouží k rychlému mapování míry rizikové konzumace alkoholu podle adiktologických standardů.AMI Communications
Podle Národního výzkumu užívání tabáku a alkoholu v České republice, realizovaného Státním zdravotním ústavem, spadá v ČR do kategorie rizikové konzumace alkoholu 7-9 % populace?
Dalších 8-10 % spadá do kategorie škodlivé konzumace alkoholu.
Nejvíce rizikovou skupinou jsou lidé ve věku 45 až 54 let.
V březnu, konkrétně 5. a 6. 3. 2010, se v Brně konal vůbec první kongres Health communication. Z dochovaného programu se dozvíme, že mezi lektory byli PhDr. MUDr. Miroslav Krejčíř, Mgr. Jiří Jedelský nebo PhDr. Jarmila Daxnerová Kvapilová. Témata byla tedy nasnadě: Co vše je možné na první pohled zjistit o klientovi v lékárně, Stres v lékárně nebo Optimální komunikace farmaceutického asistenta. Vzpomínku Miroslava Krejčíře na začátky spolupráce se společností Health communication najdete mezi dalšími v článku BEZ SPOLUPRÁCE SE SKVĚLÝMI LIDMI SKVĚLOU AKCI NEUDĚLÁŠ! na aktuálním Magazínu. Historické fotografie z prvního brněnského kongresu si pak můžete prohlédnout na https://www.healthcomm.cz/ v oddíle ARCHIV. Ať jste již byli účastníky brněnského kongresu před 15 lety, nebo jste v té době zatím jen studovali, můžeme se opět v Brně všichni setkat toto jaro, a to v Quality Hotel Brno Exhibition Centre 9. 4. 2025, kde v jeden den proběhnou dva Pharmacy eventy - dopolední a odpolední, z nichž každý je samostatně akreditován u ČLnK.
Srdečně vás zveme na první, prezenční kongres roku 2025, který se bude konat 9. dubna 2025 v Brně, v Quality Hotelu Brno Exhibition Centre. Kongres bude rozdělený na dopolední a odpolední část, každá bude samostatně akreditována. Kongres je určený pro lékárníky, farmaceutické asistenty a další nelékařské zdravotnické profesionály. Opět se můžete těšit na kvalitní odborný program a na setkání s lektory, partnery i kolegy z lékáren. Registrovat se můžete již nyní na stránce organizátora: https://www.healthcomm.cz/. Při registraci můžete využít volný vstup přes kód Magazínu: MAG25BR
Zveme lékárníky a farmaceutické asistenty k účasti na jubilejním, desátém 3D 360° online kongresu Healthcomm Professional – BERN. Společně se od 20. března do 22. dubna 2025 podíváme do Švýcarska, speciálně do jeho hlavního města. Během 30dní můžete studovat v jedinečném konceptu kongresu ve virtuálním světě 3D prostoru. Na účastníky čeká pečlivě vybraný odborný i doprovodný program. Program kongresu bude rozdělen do dvou samostatně akreditovaných bloků přednášek, což vám umožní flexibilně si přizpůsobit účast podle vašich časových možností. Kongres se uskuteční online na platformě www.healthcomm.cz, kde se můžete již nyní zaregistrovat a získat všechny důležité informace. Pokud při registraci zadáte kód PHAR25BE, získáte bezplatný přístup.