Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



KALEIDOSKOP



BUĎ FIT 2024

Projekt BUĎ FIT 24 je zaměřen na boj proti dětské obezitě v České republice. Jeho cílem je pomoci dětem ve věku 6-11 let, které mají nadváhu, dosáhnout zdravějšího životního stylu a snížit jejich BMI o 5 % během jednoho roku. Klíčovou roli v projektu hrají lékaři pro děti a dorost, kteří mají dětem účast v programu nabízet. Budou u dítěte po dobu jednoho roku v pravidelných tříměsíčních intervalech sledovat tělesnou hmotnost, výšku a krevní tlak a hodnoty zaznamenávat do databáze.  V rámci projektu obdrží děti zdarma fitness náramek a přístup do mobilní aplikace, což umožní jim a lékařům sledovat energetický výdej a příjem. Tyto nástroje budou děti motivovat ke zdravějším stravovacím návykům a zvýšení fyzické aktivity.

Pilotní projekt Národní program prevence obezity dětí BUĎ FIT 24 (BE FIT 24, BF24) je realizován Národním screeningovým centrem ÚZIS ČR ve spolupráci s Českou lékařskou komorou a širokou skupinou odborných partnerů včetně Odborné společnosti praktických dětských lékařů ČLS JEP a Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost ČR. (SZÚ, NZIP)


JAK SE „LANAŘÍ" LÉKAŘI

Nemocnicím napříč Českem chybí lékaři. Například v Nemocnici Jablonec nad Nisou poptávají především zájemce o operační obory. Mladé lékaře se vedení tamního chirurgického oddělení snaží zaujmout zejména tím, že mohou rovnou na operační sál. Práci v epicentru dění si tady i na lůžkovém oddělení nebo JIP mohou studenti lékařských fakult vyzkoušet během několika málo týdnů. Nemocnice se navíc snaží oslovit nastupující generaci zdravotníků také možností zkrácených úvazků - umožnit tak chce přístup na chirurgii i lékařkám, které pečují o rodinu.

„Dlouhodobě bojujeme s tím, že mladí lékaři nemají zájem o invazivní obory. Dříve přitom patřily k těm nejvyhledávanějším. Za poklesem obliby chirurgie vidím dva důvody. Prvním je rozhodně feminizace zdravotnictví. Dvě třetiny absolventů lékařských fakult jsou dnes ženy. Tím druhým je pak časová, fyzická i psychická náročnost povolání. U nastupující generace lékařů pozorujeme větší tlak na vyvážení pracovního a soukromého života," říká MUDr. Vít Němeček, MBA, ředitel Nemocnice Jablonec nad Nisou.

Vedení nemocnice se cestou zkrácených úvazků snaží zapojit mladé lékařky, které potřebují skloubit práci s péčí o rodinu. Zaujmout mladou generaci se nemocnice snaží i dalšími aktivitami. Pravidelně organizuje praktické exkurze pro studenty gymnázia. Do budoucna chystají pro mediky také páteční výukové praktické kempy. (MaVe PR)


MOZKOCVIČNA PODRUHÉ

V online nakladatelství Pointa vyšla již třetí kniha vystudované speciální pedagožky a lektorky Veroniky Nešporové, která se věnuje tréninkům paměti pro lidi trpící Alzheimerovou chorobou a další seniory. Kniha s názvem Mozkocvična 2 navazuje na její předchozí publikace. V roce 2020 autorka vydala svou první knihu Dobrá myslivna a před dvěma lety první díl Mozkocvična. Nejnovější kniha je opět souborem krátkých cvičení vhodných nejen pro trénink paměti.

„Jak již z titulu knihy vyplývá, od první do poslední strany zde půjde o naši mysl, paměť, pozornost a v mnohých případech taky o trpělivost, fantazii či vlastní kreativitu. Vyzkoušet můžete jak svoji paměť, tak paměť dalšího člena rodiny, kolegy či kamaráda a zjistit, jak jste na tom s historií, literaturou, filmem a slovní zásobou nebo logickým uvažováním. Nebojte se knihu otevřít dřív, než ji darujete babičce, zaručeně se nebudete nudit. Naopak! Dozvíte se řadu užitečných informací, díky kterým můžete zazářit mezi svými vrstevníky či lépe navázat konverzaci s lidmi o generaci staršími, což je neskutečná výhoda - můžete zaperlit třeba s vědomostmi z dědova mládí," říká o své knize Veronika Nešporová. 

V knize čtenáři naleznou široké spektrum cvičení od triviálních otázek až po ty takřka badatelské. Autorka věří, že kniha najde své uplatnění nejen v domácnostech, ale taktéž dobře poslouží například v sociální sféře jako další zdroj vzdělávacího materiálu. Knihy Mozkocvična 2, Dobrá myslivna i spoustu dalších titulů je možné objednat na e-shopu Pointy a ve všech tradičních knihkupectvích nebo na e-shopech. (ACCEDO Czech Republic Communications s.r.o.)


HOTOVOST NEFRČÍ, LETÍ QR KÓDY

Bezhotovostní platby preferují tři čtvrtiny Čechů. Hotovost nosí u sebe asi 58 procent lidí, obvykle jen v řádu několika set korun. Naopak 3 % Čechů hotovost nenosí vůbec a každý čtvrtý u sebe má jen drobné v hodnotě do sto korun. Stále větší oblibě se těší QR kódy, které využívá 74 % Čechů. Vyplývá to z průzkumu Indexu prosperity a finančního zdraví, který společně realizují Česká spořitelna, Evropa v datech a Sociologický ústav Akademie věd ČR. Průzkum, který byl zveřejněn na konci roku 2024 také ukazuje, že Češi měsíčně utrácejí stovky korun za nějaké předplatné, přičemž čtvrtina již zapomněla, že si takovou službu platí. Mezi nejoblíbenější služby Čechů patří Netflix, Spotify, Voyo nebo také platforma OnlyFans. Často využívají sdílené přístupy či výhodné balíčky.

Platby kartou preferuje 75 % Čechů. Ačkoli popularita virtuálních karet v telefonech a chytrých zařízeních postupně roste, zůstávají hlavní volbou fyzické plastové karty. Také při nakupování v zahraničí Češi volí nejčastěji platby kartou. 

Celkem 60 % Čechů preferuje platby kartou i v online obchodech - jde o volbu číslo jedna, a to s velkým náskokem před bankovním převodem, který používá jen 12 % lidí.

Kartu uloženou v telefonu volí 36 % respondentů, na chytré hodinky se spolehnou necelá 3 % a platby pomocí prstenů či náramků pak volí méně než procento Čechů," říká Tomáš Odstrčil, šéfredaktor Evropy v datech.

Průzkum Indexu prosperity a finančního zdraví dále ukazuje, že mladí lidé ve věku 18-24 let při placení nejraději sáhnou po mobilní peněžence, jako je Apple Pay nebo Google Pay. Pokud jde o alternativní způsoby plateb, Češi si potrpí na načítání QR kódů. V minulosti tuto možnost využily tři čtvrtiny Čechů. Diametrálně odlišné je pak využívání takzvané platby na kontakt, kdy platícímu stačí k zaslání peněz znát pouze telefonní číslo příjemce. Jde o službu, s níž má zkušenost zatím jen 11 % Čechů. (Tisková zpráva DFMG)


Zpět

V DUBNU V BRNĚ

Srdečně vás zveme na první, prezenční kongres roku 2025, který se bude konat 9. dubna 2025 v Brně, v Quality Hotelu Brno Exhibition Centre. Kongres bude rozdělený na dopolední a odpolední část, každá bude samostatně akreditována. Kongres je určený pro lékárníky, farmaceutické asistenty a další nelékařské zdravotnické profesionály. Opět se můžete těšit na kvalitní odborný program a na setkání s lektory, partnery i kolegy z lékáren. Registrovat se můžete již nyní na stránce organizátora: https://www.healthcomm.cz/. Při registraci můžete využít volný vstup přes kód Magazínu: MAG25BR

CHŘIPKA AKTUÁLNĚ

Podle ředitele Odboru ochrany veřejného zdraví a zástupce hlavní hygieničky ČR, Matyáše Fošuma, je situace s chřipkou a ostatními respiračními infekcemi ve stavu očekávaném podle předchozích sezón. Zatím není důvod pro celoplošná protiepidemická opatření. Dále je v kompetenci jednotlivých krajských hygienických stanic nastavit potřebná protiepidemická opatření, a to podle aktuální situace v daném kraji. Státní zdravotní ústav dále uvádí, že od 1. září 2024 podstoupilo očkování proti covid-19 více než 300 tisíc osob, proti chřipce více než 725 tisíc osob. Ve 4. týdnu roku 2025 je stav na úrovni 1940 nemocných na 100 000 obyvatel, což představuje vzestup o téměř 30 % oproti předchozímu týdnu. V kategorii chřipkových onemocnění (ILI) se pak za stejné období nemocnost zvýšila o téměř 80 %. Čísla ovlivní začínající jarní prázdniny.

JUBILEJNÍ X. ON-LINE KONGRES HEALTHCOMMU

Zveme lékárníky a farmaceutické asistenty k účasti na jubilejním, desátém 3D 360° online kongresu Healthcomm Professional – BERN. Společně se od 20. března do 22. dubna 2025 podíváme do Švýcarska, speciálně do jeho hlavního města. Během 30dní můžete studovat v jedinečném konceptu kongresu ve virtuálním světě 3D prostoru. Na účastníky čeká pečlivě vybraný odborný i doprovodný program. Program kongresu bude rozdělen do dvou samostatně akreditovaných bloků přednášek, což vám umožní flexibilně si přizpůsobit účast podle vašich časových možností. Kongres se uskuteční online na platformě www.healthcomm.cz, kde se můžete již nyní zaregistrovat a získat všechny důležité informace. Pokud při registraci zadáte kód PHAR25BE, získáte bezplatný přístup.

DOPORUČUJEME